Hoe Barman de Belgische Bono werd

Al maanden wordt in België koortsachtig gewacht op de nieuwe plaat van dEUS. Een uitgekiende promotiecampagne weet de band al maanden in het nieuws te houden. Hoe zanger Tom Barman van de band dEUS een Belgische mythe werd.

 

Het viel mij twee jaar geleden al op tijdens een concert van dEUS in de Amsterdamse poptempel Paradiso. Toen het concert begon stond frontman Tom Barman minutenlang in blakend tegenlicht waardoor wij als publiek slechts de schaduw van de zanger konden zien. Was dit god of was dit onze zuiderbuur Tom Barman? Geen idee, maar het droeg wel bij tot een bijzondere, haast mysterieuze sfeer.

 

In Nederland kwam dit misschien over als een wat grotesk beeld maar in België had de rockster zijn status als alternatieve zanger voor ‘The Happy Few’ toen al vervangen voor die van popidool met zelfs een ideologisch randje. Zeker nadat Barman in oktober 2006 een festival voor verdraagzaamheid had georganiseerd. Deze actie gericht tegen rechtse partijen als het Vlaams Belang had tot gevolg dat iedere Belg die niks had met het rechtse deel van het land in Tom Barman ineens de Belgische Bono zag. Barman was een held, het geweten van de natie.

 

Barman maakte na deze concerten bekend aan een nieuwe plaat zou gaan werken en dat hij tot die tijd geen interviews meer zou geven. Die stilte was best lastig voor een klein land dat eindelijk een echte rockster heeft. Geen wonder dus dat verwachtingen hoog gespannen waren toen een paar maanden geleden bekend werd dat de plaat op 21 april uit zou komen.

 

De spanning in afwachting tot de plaat werd gestaag opgevoerd, het begon met kleine berichten als de aankondiging van een promotionele clubtoer. Maar al snel werd het nieuws groter op 15 februari maakte de organisatie van het prestigieuze festival Rock Werchter zijn programma bekend. Ook dit jaar pakt het festival uit met klinkende namen als Radiohead, R.E.M en Neil Young. Maar geen van deze internationale grootheden zou het festival afsluiten, die eer kwam het eigen dEUS toe.

 

Vorige week bleek het bandje waar ik als student in alternatieve holen op danste inmiddels big business te zijn geworden. dEUS werd namelijk geinterviewd door de Spaanse site van Nederlandse biergigant Heineken, publiciteit is publiciteit moeten ze gedacht hebben. Het biermerk zorgde wel voor een kleine rel door de volledige plaat even op hun Spaanse website te publiceren. “Een schande!” riep de platenmaatschappij, “sorry, vergissing” antwoordde het biermerk.

 

In alle consternatie had nog geen Belgische journalist Barman gesproken terwijl de zanger wel in verschillende buitenlandse media verscheen. De Belgische pers moest massaal wachten tot afgelopen zaterdag en mag het interview pas vandaag(dinsdag) publiceren. Op schending van dit embargo had de platenmaatschappij een boete staan van 25.000 euro. De Franstalige krant Le Soir, even later gevolgd door zijn Nederlandstalige collega De Morgen, schond het embargo omdat zij menen dat een platenmaatschappij dit niet mag doen. En zo sijpelde dEUS zelfs de krantencommentaren en opiniepagina’s binnen.

 

De afgelopen maand was werkelijk waar iedere scheet rondom dEUS nieuws in België. Het gevolg mag er wezen want de band scoort voor het eerst in zijn geschiedenis een echte hit. Op 21 maart kwam de single ‘The Architect’ binnen op nummer 3 in de Ultra Top 50.

 

Al deze ontwikkelingen maken mij als dEUS liefhebber razend nieuwsgierig naar de nieuwe plaat ‘Vantage Point’. Ik kan me niet bedwingen, even speuren op het net en een halve minuut later is mijn computer hard aan het werk om het nieuwe plaatje illegaal binnen te halen, in een betere kwaliteit dan de Spaanse site. Vantage Point klinkt best aardig maar lijkt zo te horen iets minder verassend dan zijn voorganger…

 

Toch twijfel ik aan dat wijzende vingertje van die platenmaatschappij, eigenlijk ik geloof er geen snars van. Als je niet wilt dat een plaat uitlekt dan moet je zorgen dat hij de burelen van je kantoor niet verlaat. Sorry, heren platenbonzen, ik krijg de indruk dat u bezig bent met een zeer goede en uitgekiende marketingcampagne. George Michael, Radiohead en Nine Inch Nails lieten al zien dat je plaat gratis weggeven kan zorgen voor een enorme mediahype.

 

Maar dEUS hoeft hoeven geen zorgen te maken, ik zal Vantage Point heus wel kopen. Ik wil best helpen om Tom Barman een multi-miljonair te maken. Toch hoop ik dat er niet teveel blijft hangen aan de strijkstok van Universal voor promotiecampagnes, want afdeling kun je ongeveer wel opdoeken: een iemand zet de plaat op het net en schrijft vervolgens een verbouwereerd persbericht. Daarna ga je nog een halve dag journalistje pesten en zie het resultaat: een enorme stroom media-aandacht en een top-10 hit. Een kind kan de was doen. Maar lieve lezers van Leven op Pluto de plaat is de moeite waard en koop hem maar!

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /data/www/levenoppluto.nl/www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /data/www/levenoppluto.nl/www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860

2 thoughts on “Hoe Barman de Belgische Bono werd

  1. W.

    Ter info:
    1. Radiohead, R.E.M en Neil Young zijn wél headliners op Rock Werchter. Alleen op andere dagen dan dEUS
    2. dEUS heeft geen lucratief sponsorcontract met Heineken. Enkel de site waarop het album gestreamd werd wordt gesponsord door Heineken.

  2. joeri

    De “Nederlandse” krant De Morgen moet uiteraard ofwel Vlaamse krant zijn ofwel Nederlandstalig

Comments are closed.