Amsterdam was vrijdag heel even Oost-Berlijn voor de val van de muur en het Vondelpark was Bürgerpark Pankow. Het filmmuseum liet een aantal videoclips en concertregistraties uit de DDR van de jaren zestig en zeventig zien. Het werd Ostalgische jeugdcultuuravond met bands als Karat, Silly en WIR. Er was voor elk wat wils: trabant-disco, spreewald-schlagers en politieke rock die ook Honecker en de zijnen konden waarderen.
Hoewel de voertaal Duits was, deed vrijwel elk nummer dat we te zien kregen aan een westerse equivalent denken. Een voorbeeld daarvan was de DDR variant van Pink Floyd, inclusief vloeistofdia’s. Ademloos zagen we de arbeidersjeugd in een ontchristelijkte kerk naar deze symforock luisteren. Opmerkelijk was dat deze bands zonder uitzondering speelden op gitaren en toetsenborden van klinkende merken als Fender, Rickenbaker en Gibson. Allemaal instrumenten van kapitalistische makelij. Je vraagt je af hoe ze die door het ijzeren gordijn hebben gekregen.
Hoogtepunt van de avond was echter de film Heisser Sommer uit 1968. Een musical met een flinterdunne verhaallijn: een groep jongeren is op vakantie aan de Ostzee, de jongens keurig gescheiden van de meisjes maar zeer in elkaar geïnteresseerd. Met choreografieën die sterk doen denken aan Grease en de West-Side Story wordt vervolgens de jacht van de jongens op de meisjes geopend. Truttigheid allom maar het zorgde wel dat het uiteindelijk weer een gemoedelijke en gezellige ostalgie-avond werd in het Vondelpark. De DDR was weer schattig en knullig en dit blijft tegen natuurlijk voelen, het regime in Oost-Duitsland was alles behalve knullig, laat staan schattig.
Meer Ostalgie
Sinds 15 juli heeft Berlijn eindelijk zijn eigen DDR museum. Iedereen die geen reisje naar de Duitse hoofdstad heeft gepland kan altijd naar Monnickendam waar een verzamelaar een Nederlands DDR-museum heeft. Over dit laatste museum, de film Goodbye Lenin en het fenomeen Ostalgie schreef ik eerder een artikel. Wie echt alles over de DDR wil weten leest het boek Van het socialisme, de dingen die voorbij gaan, een geschiedenis van de DDR van Willem Melching.